vrijdag 14 december 2012

Waarom vinden vrouwen winkelen zo leuk?

Waarom vinden vrouwen winkelen leuk?
 Gisteren was ik  een aantal uren in de stad en vond het leuk, het was vooral “terugwinkelen” oftewel dingen ruilen, maar toch. Mijn man vindt er niks aan.  Voor winkelen moet je met een vrouw op pad. Naar de kerstmarkt bijv. Dat ga ik morgen doen. Naar Bremen met een vriendin. De kunst is dan natuurlijk wel om zoveel mogelijk te genieten, zonder platzak te raken Eerst hebben we de reis gepland. Met de trein. Dalvrij gratis tot de grens, daarna samen op een Niedersachsenticket  {samen voor 26 euro hele dag in duitsland} Boterhammetjes en drinken mee. Dan via de markt naar de kunsthal en later weer over de markt. Een lijstje met kleine kerstcadeautjes mee. En gluhwein drinken natuurlijk en een warm broodje halen. Budget de reis  13 euro en kunsthal 10   Winkelen/eten pp 20 euro
 Maar waarom willen we dat zo graag? Ja, dat is natuurlijk vrouwengedrag zeg ik  dan als biologe. Wij mensen zijn gewoon ook maar een van de diersoorten  op deze planeet met een  miljoenen jaren oud  gedragspatroon. Nu waren er  zo lang geleden natuurlijk geen winkels en helemaal geen kerstmarkten, maar wij vrouwen verzamelden dat het een lieve lust was.

Voedsel, huiden, geschikte planten, takken etc. Dat was van levensbelang. De mannen deden dat wat minder, die hadden grotendeels andere dingen om te doen. Dieren hebben de behoefte om bepaalde elementen uit hun natuurlijke gedragsrepertoire uit te voeren onafhankelijk van de vraag of de omgeving daarvoor geschikt is of niet en onafhankelijk van het feit of het noodzakelijk is voor bijv de voedselvoorziening.
 Dat worden ethologische behoeften genoemd. Iedereen ziet  in zijn omgeving wel dat katten jachtgedrag blijven vertonen ondanks hun goed gevulde voerbak. Toen wij nog een kat hadden zag ik ook wel eens een bebloed vogeltje naast de voerbak van de kat liggen. Eenmaal gescoord at ze het vogeltje niet op. Ze vond de brokjes lekkerder, maar ze moest jagen. Is het met winkelen soms ook niet zo, je moet, je wil en je komt thuis met iets wat je vervolgens eigenlijk tegenvalt en het blijft in de kast liggen

 Het natuurlijke gedrag van een dier is het resultaat van een lang evolutionair proces.  Dieren hebben zich daarbij zo ontwikkeld dat hun gedrag nauwkeurig is afgestemd op de beperkingen en de mogelijkheden van hun omgeving. Sommige delen van het “natuurlijke gedragsrepertoire” zijn zo belangrijk voor de "evolutionaire fitness” van een soort, dat ze “intrinsiek belonend” zijn. Dat wil zeggen dat de uitvoering van die gedragingen belangrijk (“belonend”) voor een dier is ongeacht de directe functionele consequenties van die gedragingen. Omdat die gedragingen zo “belonend” zijn, zullen de dieren die gedragingen onder allerlei omstandigheden willen blijven uitvoeren. Dieren ondervinden een slecht welzijn wanneer ze deze gedragspatronen niet kunnen vertonen. Als substituut ontwikkelen dieren dan http://www.rda.nl/home/files/rda_2006_05.pdf     We hebben al even naar de kat gekeken nu kijken we naar de kip Kip http://www.buurtweiden.nl/diersoorten/klein4.htm Ethologische behoeften: - Voer- en water opnamegedrag - Stofbadgedrag - Scharrelgedrag - Exploratiegedrag (lopen, rennen, omgeving verkennen) - Comfortgedrag (poetsen) - Nestel- en ei leg gedrag - Sociaalgedrag (herkenning van en contacten hebben met soortgenoten) en sexueel gedrag - Rustgedrag: slapen en doezelen (op stok) Het uitvoeren van dit gedrag is essentieel voor de kip.   Nu naar de mens Mannen en vrouwen hebben een wat verschillend gedragsrepertoire Bijv mannen meer exploratie en jachtgedrag. Bij de vrouw zien we meer verzamelgedrag   Wij lijken dus gelukkig te worden van winkelen omdat ons verzamelgedrag dan kan worden uitgevoerd. Alleen hoe ga je daar financieel mee om?Ja je hoeft natuurlijk niet in de PC Hooftstraat te winkelen, de kringloop is ook prima. Je kunt af en toe wel gaan, maar met doel en budget Gewoon een groente en fruitmarkt bezoeken is  ook al heel fijn Je kunt ook andere dingen gaan verzamelen   Hoe doen jullie dat?    

11 opmerkingen:

  1. Ik vind de wekelijkse boodschappen al genoeg. Maar ik ken wel een soort euforie gevoel als ik een mooi kledingstuk of schoenen in de uitverkoop kan 'scoren'.
    Dit jaar wil ik proberen om geen kleding te kopen, ik heb genoeg. Dus ik blijf weg uit de stad om de verleidingen te weerstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow, vreselijk winkelen. Alleen als ik iets 'moet' ga ik naar de stad. Voor de lol naar zo'n kerstmarkt, over mijn lijk dat ik daar vrijwillig naar toe ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Winkelen is aan mij niet besteed, ook niet toen ik nog een baan, lees geld, er voor had. Het is niet mijn hobby. Pas als mijn zus roept"heb je alweer, die broek aan' denk ik dat er maar eens 'iets gekocht moet worden. Ik ben wel een internet shopper geworden. Pas nog plakplastic gekocht, met de kerst krijgen we 10 eters. We zijn maar met zijn tweeën, dus dan komt de 'oude tafel, van pake en beppe' weer uit de schuur. De bovenkant is erug lelijk. Plakplastic is wel een uitkomst. Het zit er keurig op, blauw met roze bloemetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alleen internetwinkelen vind ik heel leuk, van echt winkelen word ik al heel snel moet en verschrikkelijk chagerijnig. Gelukkig hoef ik dan ook niet automatisch wat te kopen. Het is alleen al heel interessant wat er allemaal te koop is en dat is voor mij genoeg!
    Waar koop je zo'n Niedersachsenticket? Kun je die in Nederland op het station kopen? Of doe je dat in Duitsland en hoe gaat dat dan? Hebben ze daar ook kaartautomaten en/of OV chip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt naar Leer met de arrivatrein. In leer zijn kaartautomaten of je koopt ze bij het loket. Zelf koop ik het niedersachsenticket op internet via de deutsche bahn. Ik heb een account aangemaakt. Je moet er alleen opletten dat ze op een gegeven moment naar de latste 4 cijfers van je pas vragen. In nederland heb je geen 4 cijfers aan het eind. Ik heb de laatste 4 cijfers van mijn burgerservicenummer i gevoerd. Dat staat ook in de pas. Gaat prima, nooit problemen mee. Dan betaal ik met creditcard. Het is wel even uitzoeken hoe alles werkt. Je kan het ook regelen via de treinreiswinkel. Ik denk dat je het niet kan kopen in Groningen, maar je kan vragen. In groningen vertrekken trouwens ook bussen naar Bremen . Helemaal niet zo duur

      Verwijderen
    2. Op www.publicexpress.nl vind je informatie over de bussen naar Duitsland. als je 60 bent betaal je ( nog) minder.

      Verwijderen
  5. Hm, mooi verhaal, maar ik geloof het niet zo. Ik denk dat het anders ligt.

    Vrouwen winkelen graag, maar hebben ook vaak een hekel aan boodschappen doen. Is boodschappen doen ook niet een vorm van verzamelen?
    Als het werkelijk verzameldrift is, hoe verklaar je dan waarom vrouwen wel opgewonden kunnen worden van een paar mooie schoenen, maar niet van een pot bruine bonen? Als de evolutionaire verklaring van die ethologische behoeften klopt, zouden vrouwen juist blijer moeten worden van die pot bruine bonen. Die verschaft immers overlevingskansen, een nieuw paar schoenen niet.

    De evolutie toont ook aan dat gedrag of eigenschappen die niet langer noodzakelijk zijn voor het overleven van de soort, op den duur ook weer verdwijnen. M.a.w. die verzameldrift had al lang verdwenen moeten zijn. Die evolutionaire verklaring klopt dus niet.

    Ik denk de oorzaak ligt in het gedragspatroon m/v. Mannen vallen bij vrouwen vooral op schoonheid; Vrouwen die er goed uit zien en mooi gekleed zijn krijgen meer aandacht van de mannen. Vrouwen leren dat al heel vroeg, en zo leren zij dus ook dat een mooi uiterlijk ook in hun eigen belang is. Vrouwen ontwikkelen daardoor een positieve associatie tussen kleding en zich goed voelen. Dat verklaart waarom vrouwen zo gericht zijn op shoppen, en waarom ze zo blij kunnen worden van een mooi paar schoenen. Bij mannen is die relatie er niet, daarom hebben mannen ook geen belang bij winkelen en zien ze het vooral als tijdverlies.

    Vrouwen kijken bij mannen vooral naar de status. Niet in letterlijke zin, maar met status bedoel ik dat mannen vooral betrouwbaarheid en overwicht moeten uitstralen. Een verzorgd uiterlijk en degelijk voorkomen, eventueel aangevuld met dure kleding en gadgets draagt daar dus aan bij, evenals een gespierde torso.

    Mannen ontlenen hun 'handelswaarde' dus aan hun status, vrouwen aan hun uiterlijk. En tenslotte: Mannen vinden winkelen ook wel degelijk leuk, alleen gaat hun interesse naar andere dingen uit. Een man heeft een hekel aan kleding kopen, maar wil wel graag winkelen bij de Mediamarkt. En dat past dan weer heel goed in het statusgericht zijn van de man.

    Kortom: een vrouw voelt zich beter van een nieuw paar schoenen; een man voelt zich beter van een nieuw gadget. Dat klopt naadloos met het klassieke man/vrouw gedragspatroon; mannen selecteren vrouwen op uiterlijk terwijl vrouwen mannen selecteren op status. Evolutionair gezien klopt het dus ook; die gerichtheid op kleding c.q. gadgets vergroot de overlevingskansen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog een kleine toevoeging: De vraag ging over winkelen in het algemeen; niet zozeer over kleding in het bijzonder. Maar het punt is dus: wat is evolutionair gezien het nut van winkelen? Ik kan slechts twee verklaringen bedenken, waarvan ik de belangrijkste hierboven al heb uitgeschreven. Het evolutionair belang van kleding shoppen is dus duidelijk. Waarom vinden we dan shoppen op de kerstmarkt zo leuk?

      Ik denk dat dat niet meer is dan een spin-off; een soort prettige bijkomstigheid. Winkelen is belonend gedrag, zoals ik hierboven al heb toegelicht. Iets moois voor jezelf kopen triggert dat beloningsmechanisme, ongeacht of dat nu een paar mooie schoenen is of een nieuwe jurk of een stel kerstballen. Dat vrouwen naast kleding dus ook kerstshoppen leuk vinden, heeft dus vooral te maken met interesse. Er zijn trouwens ook wel mannen te vinden die kerstmarkten leuk vinden.

      Dan zie ik nog een tweede verklaring, en dat is dat je dit soort winkelen ook vaker met twee of meer personen kunt doen. Het is dus ook een sociaal gebeuren. Naast een gerichtheid op het uiterlijk hebben vrouwen ook nog een gerichtheid op (groeps)relaties, veelal met vriendinnen. Mannen gebruiken ongeveer 7.000 woorden per dag, vrouwen 20.000. Vrouwen praten dus drie keer zoveel als mannen. Ook zijn het de vrouwen die het meest intensief met sociale media bezig zijn.

      Dat komt allemaal doordat vrouwen behoefte hebben aan contacten met anderen. Dat winkelen voorziet in die behoefte. Die kerstmarkt bevordert dus ook nog eens de sociale cohesie.

      Verwijderen
  6. Ja, maar waarom is het belonend? Juist ja, daar heeft de evolutie voor gezorgd. Wat betreft de sociale cohesie geef ik je gelijk. Dat verzamelen gebeurt in een kleine groep of met 2. Veel veiliger.
    Ik ka je de boekjes van Mark Nelissen over de oude sporen in ons gedrag ook aanraden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mark Nelissen heeft hele leuke en toch degelijke boeken over gedragsbiologie geschreven, zoals Darwin in de supermarkt, de bril van Darwin en de club van ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het winkelen in de brede zin helemaal niet leuk, als het gaat om schoenen kopen vind ik het daar in tegen wel weer leuk.

    BeantwoordenVerwijderen