dinsdag 18 december 2012

Incheck, geen uitcheck, uitcheck, incheck en 10 euro kwijt


Echtgenoot is niet zo van de ovchip, maar de papieren kaartjes met korting gaan er binnenkort uit. Naar Leeuwarden met zijn ovchipkaart waar ook een voordeeluren abonnement opstaat. Wat kan er mis? Nu veel, hij was weer met papieren kaartjes gaan reizen toen hij eens uitgecheckt in de trein zat en van de controleur op zijn kop had gekregen. Het paaltje deed wat vreemd en toen de kaart er nog een keer bijgehouden. Het schijnt niet te kunnen binnen 3 minuten in en uitchecken, maar bij hem dus wel. Bijzonder talentvol dus Dat bleek nu maar weer. Bij thuiskomst zei hij dat er volgens hem meer op zijn kaart moest staan als het paaltje aangaf. Maar wat er dan misgegaan kon zijn en hoe je dat op moest lossen wist hij niet, er kwam alleen uit dat er in Leeuwarden wel weer een vreemd paaltje was met raar licht Wij hebben in Leeuwarden ook nog eens 2 soorten paaltjes, van de NSen van Arriva. Als je daar fouten mee maakt kan dat ook heel duur worden. Toen ik met de kaart naar de oplaadautomaat ging heb ik een uitdraai laten maken van alle transacties Toen werd duidelijk wat er gebeurd was. De uitcheck in Leeuwarden was mislukt en toen hij 5 uur later dacht dat hij incheckte, checkte hij uit. En bij aankomst op het thuisstation dus weer in. En natuurlijk niet weer uit, want hij dacht dat het klaar was. Op de computer een formulier ingevuld. De 10 euro gaat hij wel terugkrijgen over een maand of zo, maar wat een gedoe!!! Zelf heb ik 1 paaltje waar mijn kaart op hol slaat, verder nergens. Wel heel vervelend, het is op het perron in Leer en als ik moet overstappen op weg naar mijn caravan heb ik eigenlijk geen tijd om naar het brave paaltje in de hal te gaan. Als ik de overstap mis gaat me dat een taxi kosten Wat een gedoe en als je niet uitkijkt loopt je portemonnee leeg in die paaltjes. Altijd strak op het schermpje kijken naar wat er gebeurt en hoeveel saldo er nog is. Automatisch opladen moet je volgens mij absoluut nooit doen, dan verlies je alle controle Hebben jullie ook gedoe met de ovchip? En heeft dat ook geld gekost?

5 opmerkingen:

  1. Bij mij is ook de NS-kortingskaart de OV-chipkaart. Ik heb een account aangemaakt op http://www.ov-chipkaart.nl/ Eens in de 3 maanden kijk ik daar of alle transacties goed gegaan zijn. Zo niet dan vorder ik mijn geld terug. In het begin was er een hoop trammelant maar nu gaat het eigenlijk best goed en ik heb het laatste half jaar ook geen geld terug hoeven vorderen. Ik heb wel gekozen voor automatisch opladen en dat werkt bij mij prima. Je houdt toch de controle door je account te bekijken en natuurlijk ook je afschrijvingen in de gaten te houden. Dat de OV-chipkaart mij geen geld heeft gekost is omdat ik de transacties via mijn account nakijk en indien het fout gegaan is het geld terugvorder. Ik schat dat ik tussen de 20 en de 30 euro teruggevorderd heb in totaal. Een van de vervelende dingen aan die OV-chipkaart is dat de busmaatschappijen ongemerkt hun tarieven fors kunnen verhogen. Zo ging mijn meest frequente ritje van de ene dag op de andere van 1,75 naar 2,25! Maar ja, je hebt gewoon geen keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een heleboel gedoe gehad met de OV chip! Zoek op mijn weblog maar eens op vervoer of OV chip! Zowel op de oude als op mijn nieuwe weblog doe ik verslag van mijn ergernissen! Vooral op mijn bericht van 15 mei 2012 kun je een verhaal vinden van alle OV chip missers! Maar ook op 1 en 19 december 2011 kun je voorbeelden vinden van mijn ervaringen met de OV chip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb jij al veel geschreven! Het is een boek eigenlijk. Kun je het niet uitgeven? Dus ook problemen met de ovchip. Bij mij gaat het nog wel. Ik kijk direct of het juiste bedrag op de ovchip staat. Meestal rijdt ik immers gratis met de dalvrijkaart. Maar eega is altijd de klos ket die kaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij gaat het goed. Ik doe wel automatisch opladen want dat scheelt veel tijd bij de automaat. Als je het kaartje gewoon rustig een paar seconden tegen het paaltje aanhoudt, gaat het goed. Ik denk dat het voor je man nog gewoon even wennen is. En inderdaad, gaat het mis dan kun je bellen en maken ze het weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen