donderdag 26 november 2015

Kapot en dan? Deel 4


Resetten

Ja, het is al heel lang geleden dat ik iets van me liet horen. Waarom? Ja, soms denk je dat je niks te melden hebt. Gewoon een beetje voortkabbelend met haar pensioen en zo. Geen hypotheek om af te lossen, dat is al lang klaar. Zo'n oude babyboomer, af en toe een beetje linksdraaiend en verder oh zo gewoon.

Toch maar maar op de resetknop gedrukt.

Er zijn een paar blogs die het afgelopen jaar veel gelezen zijn. Eén ervan is kapot en dan? Met de vervolgen

Daarom nu deel 4.
Eergisteren heel de afwasmachine ingeladen, aangezet en geen display, ook geen foutmelding Ezoveel. Alleen een piepje.
Na enig zoeken één van de 7 gebruiksaanwijzingen gevonden. De duitstalige. Dat treft nog, want dat begrijp ik. Fins was lastiger geweest. Waar zijn toch die Nederlandstalige?

Als er geen display is, zou ik er de stekker uit moeten doen, en dan er weer in natuurlijk
Er is alleen geen stekker. Het is  zo'n inbouwapparaat. Eerst met de zaklamp nog bij de plinten langs en in de bijkeuken. Nee nergens een spoor van snoer of stekker. Waarschijnlijk ergens goed achter alle kasten aangesloten op het net.
Wat nu?
Toch een monteur bellen? Dat gaat zomaar 100 euro kosten.en wat gaat die doen? Eerst resetten denk ik..
Toch eerst maar zelf proberen.
Ja de stroom eraf kan natuurlijk wel. Wij hebben 2 hoofdschakelaars. Ik pakte de zaklamp en deed overal de lichtenaan. Nu de hoofdschakelaars 1 voor 1 omdraaien.. Schakelaar 1 was niet de keuken. Schakelaar 2 wel. Minuut uitlaten en dan weer aan.
Hoera, afwasmachine gaf weer display. En was braaf. Ging gewoon afwassen.
Even de wekkers, de klok van de oven etc weer bijzetten en klaar. Dan de overbodige verlichting weer uit.
Electronica  is soms van slag door allerlei rare lekstroompjes waar wij geen weet van hebben.

Er helpt dan maar 1 ding. Een minuut de stroom eraf

Ja, de laatste tijd nog wel wat dingen zelf opgelost. Zoeken op internet levert ook vaak wat tips op. Gewoon intypen wat er aan de hand is in Google en dan maar eens kijken of er wat bruikbaars tussen zit. Ook kon ik de oven maken,die weer als een helicopter te keer ging. Vorige keer meegekeken met de monteur. Een schoepje van de ventilator liep aan. Even het roostertje ervoor terugbuigen. Had een dreun gehad van een ovenschaal.

Hebben jullie nog tips wat betreft reparen en storingen oplossen?
Of ervaringen met diverse reparaties?

Graag reacties

Jannie

1 opmerking:

  1. Dat kijken en nadenken over probleem levert al heel wat oplossngen op leerde ik van mijn vriend ook al. Niet als een gek op knopjes drukken om te kijken of dat werkt, raak apparaat vaak nog meer van in de war. GIYF inderdaad.
    Voor mijn "probleem" vond ik helaas nog niets, ik heb een Alcateltelefoontje en wilde selfie maken, kan niet vinden hoe dat moet. Geen knopje/menu waar op eerdere telefoon zat, gebruiksaanwijzing niets google niets, alleen kwam ik 2x dezelfde vraag tegen zonder oplossing.
    Ben benieuwd of je nog meer tips krijgt, leren we allemaal van.

    BeantwoordenVerwijderen