woensdag 12 december 2012

Uitgaven na de pensionering voor hobby

Uitgaven na de pensionering voor hobby Kan je toe met ongeveer 70 procent van je in komen na je pensionering? Iedereen gedraagt zich anders. Het hangt van allerlei zaken af. Hoe  je met je hobby's omgaat is er een van. Hobby's maken het leven leuk, het geeft kleur. Je hebt er nu ook eindelijk tijd voor. De meeste gepensioneerden die ik ken komen redelijk uit met hun hobby's. Een broer verzamelt kaarten, maar verkoopt op beurzen. Het levert hem  zelfs nog iets op om zijn andere hobby's mee te bekostigen. Een schoonzusje verkoopt af en toe een schilderij en bekostigt daar haar schilderles mee. Ik ben nog niet zo lang met pensioen, maar ik zie wel dat je voor je hobby keuzes kan maken, die financieel heel verschillend uitpakken. Lezen bijv. Ik ruil veel boeken de laatste tijd. Als ik bij een vriendin langs ga, neem ik wat uit de kast mee en vraag of zij nog wat heeft voor mij. Tijdschriften ruilen we ook.Dit naast de bibliotheek. Ik heb ook meer tijd voor de bibliotheek en om daar rustig wat tijdschriften te lezen. Een leuk recept of iets anders wetenswaardig fotografeer ik en zoek later over het wetenswaardige nog wat op internet. Sommige mensen gaan veel reizen. Ik reis wel, maar meestal ga ik naar mijn kleine tourcaravan die voor 600 euro per jaar op een prachtige natuurcamping in Duitsland staat. Met het ov kost mij de reis dankzij een Niedersachsenticket en  dalvrijkaart 26 euro, 400 kilometer!  De camping is slechts 700 meter van de bushalte. Onderweg genieten van de mooie route. In duitsland geef ik niet meer uit dan in nederland. De extra kosten beperken zich tot 2 euro per dag voor mijn Pennymarkt simkaart, waarmee ik internet. Bij de caravan heb ik een fiets en een kano, genieten maar!

1 opmerking:

  1. Nou Jannie, dat doe je goed. Het klinkt mij anders als een heerlijk leven. Vol met tevredenheid en gezelligheid.
    ik hoor nog wel eens van pensionado's die in een gat vallen. zich depressief vervelen of de hele dag wachten op een eventuele nog werkende partner.
    Leuk om te lezen hoe bewust jij je kansen benut en er een heerlijke pensioentijd van maakt.
    warme groet uit de casa

    BeantwoordenVerwijderen