maandag 7 januari 2013

Pensionado's, vakantie en vakantiegeld

 Vakantiegeld pensionado's
Wij zijn op vakantie, de virussen branden weg. 22 graden, zon. Dag influenza. We doen het nog wel even rustig aan. De vakantieplanning en begroting voor komend jaar maken is zo' n rustige activitet
Elke maand komt er nu geld van het ABP. Maar daar zit het vakantiegeld bij in. Geen extra geld in mei. Om dat we als pensionado toch wel willen genieten van een bruin leven leggen we 200 euro per maand voor ons beiden in de vakantiepot. Vorig jaar hebben we een flink deel van de vakantiepot gebruikt voor de keukenrenovatie, maar door een leuke actie en scherp onderhandelen kregen we een vakantiecheque van 500 euro bij aanschaf van de toch al flink afgeprijsde keuken. Een vriendin/ zakenvrouw was mee. Wat een kanjer! Zoiets is aan te raden bij elke grote aanschaf. De cheque is te besteden bij de OAD. We hebben 2 weken een appartement gehuurd op La Palma. Kosten inclusief vlucht en boeking 1120 euro voor ons beiden samen. Het is laagseizoen, net na de kerstvakantie. Blijft over 620 euro.. Daar komt  nog een hotelnacht nabij Schiphol bij. Totaal 700 euro. Extra kosten daar begroot 200 euro voor 5 keer uit eten ( 100) en 3 dagen autohuur inclusief benzine. De boodschappen zijn iets goedkoper, af en toe nemen we de bus. Geen kostenvoor internet. Er is Wifi in een straal van 30 meter om de receptie. Krant, mail etc halen we dus gratis binnen. Omdat we kunnen mailen hebben we ook nauwelijks meer belkosten
Voor de restvan dit jaar hebben we de camping in Duitsland op het programma. Daar staat onze oude toercaravan op een jaarplaats. Kosten jaarplaats inclusief stroom 600 euro. Extra kosten Duitsland. Extra reiskosten, gas, uit eten douchemunten, internet etc 300 euro Totaal 900 euro, hier profiteert onze volwassen zoon ook van. Hij zit hier op die manier praktisch  gratis 3 weken lang.
Dan hebben we nog wat korte tripjes in de planning Naar een vriendin in Frankrijk 200 euro.
Midweek ( vrouw) met vriendin 150 euro
Weekend met koor( man) 150 euro
Kamperen divers (vrouw) 100 euro
Dan nog wat activiteiten die niks kosten, ook niet betaald worden. Maar wel een soort vakantie. Een reis organiseren en leiden met een voorbereidingstrip erbij.
Totaal 2400 euro voor 2 personen en de zoon kan gratis in Duitsland zijn.
Het is niet weinig maar we doen een hoop leuke dingen.
Voor ons geen cruise, het enige wat daar gratis is, is het  norovirus
Ik weet niet wat ik precies van de AOW als vakantie geld krijg ,voorlopig schuif ik dat maar door naar volgend jaar. Dan kunnen we dan ook 14 dagen naar  La Palma


5 opmerkingen:

  1. Geniet van de zon, de warmte en het licht! Als ik met pensioen ben, dan ga ik ook in het laagseizoen naar de Canarische Eilanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je helemaal goed joh. Nu genieten van heerlijk weer terwijl het hier grijs en grauw is!
    Lekker Hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vakantiegeld AOW is per persoon € 466 netto ( in 2012).
    Ik spaar ook elke maand € 200,--, maar ga dit jaar wel op cruise!
    Ik wil zo graag naar Petersburg de Hermitage bekijken. Dus op de cruise alleen excursies boeken voor Petersburg. De overige aanlegplaatsen bekijken we op eigen houtje. En ik bespaar wel! Want we gaan eind april en dat is voor ons samen € 1000 goedkoper dan de reis van eind mei, die ik eigenlijk liever doe.
    Verder dit jaar geen vakanties meer, wel misschien goedkope treinaanbiedingen, ook heel leuk!
    Man en ik krijgen ook beide pensioen nvan het ABP. Dat is dus voor ons deze maand samen € 83, 00 p.m. minder ! Ongeveer € 1000,-- per jaar! Maar ik heb ook alles goed op een rijtje staan, en we redden het nog wel, kunnen alleen minder geld opzij leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus voor mij 9 mnd vakantie geld en voor echtgenoot 2 maand is ongeveer 400 netto. Genoeg voor het la Palma potje. Geniet van de cruise!

      Verwijderen