zondag 24 februari 2013

Een klap van de molen



Ik heb al een tijd niks meer van mij laten horen. Dat komt doordat ik alle vrije tijd thuis zowat in het broodbakken steek. Verder ben ik  ook een paar dagen op pad geweest, maar daar gaat het nu niet over.
Door de blogs hier ben ik weer enthousiast geworden voor het bakkers gebeuren. Broodbakken deed ik vroeger ook wel, maar het was er  gewoon een tijd niet van gekomen.

Uit Duitsland had ik nog meel meegenomen. Dat kost daar niet   veel. Maar het moest nu maar eens op. Ik ben gek op het duitse brood, een dichtere structuur. Om een mooie dichte structuur te krijgen is zuurdesem beter dan gist. Dus eerst  een desempje opgezet en lekker vertroeteld. Toen de kookboeken erbij.  En internet bijv http://www.wiebaktmee.nl/vaktermen/vaktermen.html En nu is er youtube.. Helemaal te gek wat daar allemaal niet opstaat over broodbakken, zuurdesem etc. bijv http://www.youtube.com/watch?v=mH6SHBXGtQ0&feature=youtube_gdata_player en dan zie je nog 100 filmpjes
Nu was het ook akelig weer, dus wat is er dan leuker om  het  huis te veranderen in een bakkerij. Koekjes en taart worden  we te dik van, maar brood is basisvoedsel.

Het duitse meel was snel op, het brood was lekker. Toen  naar de dichtstbijzijnde molen  in Burdaard. Dat is aan de elfstedenroute tussen Dokkum en Leeuwarden http://www.tollenaarmolenmeel.nl/  Daar heb ik een ruime voorraad van diverse meelsoorten gekocht en toen kon  het feest  thuis echt beginnen . Het eerste mengen en rijzen doe ik in  de broodbakmachine, dan vouwen en kneden op de plank, tweede rijs  in een doek ingepakt in  een mandje. Een half uur voor het bakken de oven en ovenschaal  voorverwarmen op 240 graden. Een kwartier bakken op 240 graden, kwartier op 195, dan oven uit en  nog 20 minuten  nabakken En allerlei soorten  brood maken natuurlijk, met rozijnen, met sesamzaad etc. Uit laten dampen, rafels wegsnijden,     daar is een liefhebber voor..... en dan  netjes snijden
 

Volgende week vieren we de verjaardag van manlief met een brunch op zondag. Dit is de grote oefening
Ik moet zeggen dat een dag dan zomaar voorbij is, geen gezeur over het weer. Tussendoor een ovenschotel en dan weer gezellige bakfilmpjes bekijken
Het is goedkoop vermaak. Een gewoon  brood kost mij ongeveer 60 cent en wat stroom natuurlijk  Behalve het meel van de molen gebruik ik namelijk ongeveer de helft gewone goedkope bloem. Dan heb ik een brood van ruim een kilo en daar gaan 15 plakjes uit + wat rafelrandjes voor de hond. Je hebt per dag ook minder beleg nodig En het is lekker

Ben je dan niet helemaal bij je verstand als je zoveel tijd besteed aan brood bakken, terwijl het ook in de winkel te koop is? { dat betekent het: een klap van de molen krijgen}  http://www.dbnl.org/tekst/saveas.php?filename=stoe002nede01_01.pdf&dir=stoe002nede01_01&type=pdf

Ik vind het fijn, gewoon met basisdingen bezig zijn geeft ook een goed gevoel. Het huis ruikt lekker Natuurlijk als  je rennen en vliegen moet door de week naar je werk { ik niet meer}  dan  lukt het niet, maar in het weekend moet toch  lukken? Kinderen vinden het ook leuk. Die van mij deden vroeger dapper mee met het kook_ en bakgebeuren in het weekend en de jongste heeft er zijn beroep van gemaakt

 

 

3 opmerkingen: