zondag 3 februari 2013

Geld moet wel/ niet rollen, maar in elk geval niet gerold worden



Gisteren kwamen er dievenverhalen op mijn pad. Een vriendin was nog wat geschokt omdat ze overduidelijk als prooi was uitgekozen door een zakkenroller. Maar door haar vele reiservaring had ze hem door en ontsnapte ze. Ze had haar sjieke kleren aan omdat ze nog op visite ging. Ze moest nog boodschappen doen en ging voor die tijd nog geld pinnen bij de pinautomaat in het winkelcentrum. Ze werd kort na het pinnen aangesproken door een man met een belastingenvelop in zijn hand. Hij vroeg waar hij die kon posten. De man had een zwaar oost- europees accent. In een flits zag ze dat hij meer van die enveloppen in zijn zak had. Ze hield haar portemonnee stevig vast en wees hem de brievenbus. Daarna naar de winkel, de man was er ook. Ze haalde een aantal dingen en voelde dat de man steeds op haar lette. De man deed ongeveer dezelfde spullen in zijn kar. Ze hield haar tas stevig vast. Bij het afrekenen stond de man zonder kar ook ineens vlakbij haar. Ze is snel weggegaan heeft haar tas eerst in de achterbak gedaan, boodschappen erin, auto opslot en toen de kar terug. De man stond nog steeds te loeren. Pas toen ze wegreed droop hij af.
Ik heb een aantal sites doorgelezen over zakkenrollen etc. Zakkenrollers hebben tactieken in allerlei varianten. Het komt wel steeds neer op observeren, prooi uit kiezen, observeren, afleiden en snel toeslaan.
De verhalen en vooral hoe je jezelf kan beschermen staan hier: http://www.take-a-trip.eu/nl/artikels/problemen-op-reis/hoe-bescherm-je-jezelf-tegen-zakkenrollers , http://users.telenet.be/gauwdieven/Dieven.htm , http://www.langevingers.nl/rollers.htm

Echtgenoot had gisteren zijn haperende kofferslot laten vervangen. Het slot was tijdens zijn laatste reis voor zijn werk in Spanje gaan haperen Hij kreeg te horen dat het haperde omdat iemand er een schroevendraaier op had gezet. Gelukkig  heeft het slot het gehouden, want het was een hotel waar geen kluisjes op de kamers waren en hij had geld in zijn afgesloten koffer zitten nodig om voor zijn groep die dag een aantal dingen te betalen. Vaak weten zakkenrollers wie uit de groep de pot bij zich heeft en vaak weten ze ook door observatie waar dat geld is. Een collega van hem is eens neergeslagen toen hij even alleen door een straat liep. Hij had alles in een buidel,en die werd dus met geweld geroofd.( ook Spanje)
Zo gaat het meestal niet, wel met afleiden en snelheid na grondige observatie



10 opmerkingen:

  1. Laf. Laten die lui gewoon gaan werken voor het geld! Heeft je vriendin de politie gewaarschuwd om zo mogelijk andere slachtoffers te sparen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij heeft ze de politie niet gewaarschuwd. Om anderen te waarschuwen schrijf ik deze column. Lees ook vooral de sites die genoemd zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo slecht om iemand te beroven! Fijn dat alles goed is gegaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet bij het geld pinnen altijd erg uitkijken of er iemand op de loer staat die het op jouw geld voorzien heeft. Ik pin tegenwoordig nooit meer buiten bij een pinautomaat, altijd binnen en dan nog let ik goed op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat staat jouw blog trouwens op een rare tijd? Ik heb mijn antwoord volgens de blog gepost om ongeveer half vijf 's nachts en in feite is het half twee 's middags.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap nog niet alles van die blogs. Ik weet ook nog niet hoe je foto's moet invoeren. Verder doe ik bijna alles via de ipad en die loopt op tijd. Ik had de blog rond half elf vanmorgen gepost dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Jannie, voor de juiste tijd: je gaat naar Instellingen, vervolgens naar Taal en Opmaak, en dan kies je tijdzone (GMT + 01.00) Amsterdam.
      Invoegen van foto's: als je een bericht maakt, klik je op het ikoontje rechts van LINK. Ik heb een afbeelding op mijn computer opgeslagen en die plaats ik dan.

      Verwijderen
  7. De blog stond op pacific time, nou daar is het in elk geval wel beter weer. Ik weet nu hoe de links moeten en foto's lukt mij niet via de ipad, maar wel via de gewone computer. Een leerzame middag! Ik zal nog verder met de blogstudie, misschien wordt het nog eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, met foto's en links! Ik dacht al dat het lag aan de iPad, die hebben toch minder mogelijkheden. Ik heb het bloggen met vallen en opstaan moeten leren ;-) Ik ben tenslotte van 1952 - uit het midden van de vorige eeuw. Onder leeftijdsgenoten tref je veel digibeten aan.

      Verwijderen
  8. En nog bedankt voor de aanwijzingen
    Groet
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen