maandag 11 februari 2013

Kapot en dan?

Je bent blij met je spullen en ineens of geleidelijk is het kapot
En dan? Heb je nog garantie? Of heb je geen garantie maar het is toch wel vroeg en vreemd, of je weet niet of je garantie hebt. Misschien kun je het maken, misschien kan iemand anders het maken, het is altijd een hele toestand.
Een paar voorbeelden. nu bijna 2 jaar geleden had ik dure rubber laarzen  gekocht voor veldwerk. Waarmee je in het moeras kan lopen en door de bagger. Bijna 100 euro. Ik   had nog nooit van die dure gehad. Op een gegeven moment vorig jaar had ik toch telkens een natte sok, eerst een beetje en later erger. Nadere inspectie liet een scheurtje op een  naad zien. Anderhalf jaar oud. Gelukkig had ik de bon
De schoenenhandel zei dat ze maar een jaar garantie gaven. Ik ging niet accoord. Zulke dure laarzen moeten 5 jaar meegaan. Ik had de bon nog. De laarzen met de bon zijn  opgestuurd naar de fabriek en  2 maand later kreeg ik bericht dat ik  60 procent korting kreeg op een paar nieuwe laarzen. Ik wilde dit merk echter niet meer en vroeg om het geld. Dat ging eerst niet door, later kreeg ik handje contantje 50 procent. Voor dat geld heb ik een paar nieuwe laarzen bij de welkoop gekocht, ook van rubber en ik hield nog geld over.
Voor het kamperen heb ik een heel mooi licht en warm luchtbedje een neoair van thermarest. Ik heb het al een jaar of 3, maar hij loopt heel langzaam, maar toch  heel zeker leeg. Geen lek gevonden. Zoeken op  een hikingforum. De eerste  luchtbedjes zouden niet allemaal 100 procent zijn. Sommigen waren poreus. Ja de bon opgezocht en naar Bever gegaan. Als  hij echt poreus is krijg ik een nieuwe, als hij toch lek is door een doorntje of zoiets wordt hij geplakt.Dat kost wel wat
Nog een voorbeeld: Het kacheltje in de caravan {1984} snorde altijd zo lekker. Een eenvoudige degelijke trumatic. Ineens kreeg ik hem niet meer aan. Gelukkig had ik de gebruiksaanwijzing en  kachelehbo van internet gedownload en in het boekenkastje van de caravan gelegd. Het was niet echt makkelijk het ding weer aan de praat te krijgen door schoonmaak op de gevoelige plekken binnenin , maar het lukte me toch binnen anderhalfuur
Tentjes oplappen vind ik ook de moeite waard, nieuwe  rits,impregneren, naden plakken,  lapje hier , lapje daar. Toch heb ik ook wel eens een nieuwe gekocht. Fijn dan kan je met meer mensen weg. En als ik alleen ga heb ik echt een heel licht tentje. Dat tentje is toch ook alweer 5 jaar.

Kleding maak ik ook, ritsen scheuren etc. Kastjes oplappen allemaal de moeite waard.
Maar helaas onze Mazda 121 is echt kapot, weggedaan na 20 jaar trouwe dienst. Het was te duur om  hem weer klaar te krijgen.
Hoe zijn jullie ervaringen met kapotte spullen. Lukt het  om ze te maken? Valt het binnen de garantie? Of vindt de leverancier ook dat het te snel kapot is? Interessant is ook deze site http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie?cookie=ja.13606691556251944310462






5 opmerkingen:

  1. Bij Thermarest heb je een life time warranty, dat plakken zou niets hoeven kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeten 5 jaar meegaan ??? Ik vindt dat erg veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn La Crosse laarzen, die moeten eigenlijk 10 jaar mee of tot de zool versleten is.

      Verwijderen
  3. Ik vind het altijd lastig om me assertief genoeg op te stellen. Ik vind dat je wel gelijk had dat je het geld terug wilde van die laarzen. Voor die prijs horen ze toch niet kapot te gaan.
    In repareren ben ik helaas niet goed, en ik ben ook meestal nog de bon kwijt. Ik baal dan ook altijd enorm als er iets kapot gaat…

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon alle bonnen direct in een lade gooien of in een grote schoenendoos. Dan kan je later evt nog sorteren en in mapjes doen etc. Af en toe weer "uitmesten" en weggooien.

    BeantwoordenVerwijderen