donderdag 16 mei 2013

Oppassen voor agenten


Ik heb staar en krijg een duidelijke folder mee van het ziekenhuis. Toch wil ik meer weten. Googelen dus. Ik beperk mij tot oogheelkundige sites. Ik vind er nadere informatie en mooie afbeeldingen. Maar ook onbegrijpelijke stukken zoals :
" Normaal is de leerling vernauwt in fel licht. Het licht heeft een moeilijke tijd door de cataract. Wanneer het donker is, de leerling verwijdt, waardoor blikken en halo’s."  ????? 

Ik snap het pas als ik het stukje terug in het engels  vertaal. Ja vertalen is net als oogheelkunde ook een vak apart. Dat kan je beter niet door Google-translate laten doen

Gelukkig ging de operatie goed en is de moeilijke tijd voor het licht voorbij. Alhoewel ik nog wel moet oppassen {zoals op een andere site staat} voor agenten die glaucoom kunnen veroorzaken
 
Lezen hoe zo'n operatie tegenwoordig gaat kan op deze site: http://www.refdag.nl/oud/gezo/980318gezo01.html

2 opmerkingen:

  1. Ha, ha, ja de pupil is ook een leerling. En agent bedoelen ze daarmee middelen? Het blijft oppassen met medewerkers van de politie, dat is duidelijk!
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat! Is een operatie aan één oog voldoende?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die agenten, dat zijn natuurlijk agents of tewel agentia. Op zijn Nederlands stoffen of eventueel ook te vertalen met invloeden, want straling hoort er ook bij. Bij mij zal dat de oorzaak zijn van de grijze staar. Ik had vroeger nooit een zonnebril op, Tot ongeveer 45 had ik ook geen gewone bril en wel veel buiten, ook op het water. Dan krijg je wel erg veel UVstraling. Vroeger was dat allemaal niet bekend. Mijn linkeroog moet ook. Over een maand wordt mijn rechteroog gekeurd, als het in orde is krijg ik eind juni de 2 e operatie. Begin augustus volgt dan de definitieve oogmeting en krijg ik de definitieve bril(len). Ik heb net bij de drogist een overbruggingsleesbrilletje gehaald. En een supergrote zonnebril die ik over de bril kan dragen en als bescherming kan dragen nu buiten. De regen nu is fijn voor mijn oog. Gisteren was het met de wind, zand en stuifmeel niet te doen. Het woei bij mijn bril langs zo de ogen in. Heb nu echt een mega zonnebril.
      Wat betreft de kosten: al dat brillen gedoe is natuurlijk niet gratis, maar een heldere blik is heel wat waard.

      Verwijderen