zondag 20 april 2014

Bufferen

Bufferen ,waarom en hoeveel? Sparen voor een nieuwe cv- ketel bijv. Op het moment dat iets aan vervanging toe is moet je het liefst geld hebben klaarliggen voor het nieuwe wat nodig is. Als je het niet hebt moet je lenen,leasen of huren. Dat is veel duurder op lange termijn. Wij hebben net een nieuwe cv installatie. Kostte 2100 euro inclusief installeren. Ik reken dat deze in 14 jaar is afgeschreven. Ik moet dus 150 euro per jaar sparen voor de vervanging van de cv Zo kun je met alles wat je gebruikt berekenen wat je moet sparen voor de afschrijving. Het beste is om ook het onderhoud en de reparaties gelijk maar mee te pakken. Ik begin met de afschrijving. Wij hebben gemiddelde spullen, het kan denk ik wel goedkoper. Maar het kan ook heel wat duurder. Voor huis en haard moet ik in elk geval een cv, een wasmachine, een keuken, wat meubilair, bedden, beddengoed, vloerbedekking en gordijnen hebben, en wat gereedschap. De badkamer moet in redelijke staat zijn.Verder moet het geschilderd en onderhouden worden. Er is minimaal 1 pc met printer nodig en een tv en geluidsapparatuur.De cv afschrijving kost dus 150 per jaar. Wasmachine 100 euro per jaar. Keuken, inclusief apparatuur en spullen 250 euro per jaar. Meubilair, bedden,beddengoed, vloerbedekking, gordijnen etc 250 per jaar. Schilderwerk buiten en binnen 300 euro per jaar. Computer en tv en andere apparatuur 100 euro per jaar Vervoer:Verder hebben we een auto, een kleine middenklasser 2ehands. Afschrijving 900 euro per jaar. Fietsen 3 personen, inclusief vouwfiets 150 per jaar Gezondheid: brillen krukken etc voor 3 personen 200 per jaar Tandarts extra 400 per jaar Eigen risico 700 per jaar Kleding,schoeisel 3 personen per jaar 900 euro samen Ik zit nu op 4400 per jaar . Je kan er nog wel 1000 bij optellen voor diverse onderhouds en reparatiekosten en dan zit je op 5400, dat is 450 per maand voor een huishouding met 3 volwassenen. 150 euro per persoon. Dit is dus om gewoon om in stand te blijven. Als we dit niet sparen,moeten we lenen als er iets kapot is. Of er komt geen vervanging ( zou bij de auto kunnen,maar bij de cv niet) Nu valt het soms mee. Met de vorige cv hebben we 18 jaar gedaan. Maar het valt ook wel eens tegen...... Per maand sparen we ook nog wat voor vakanties, wat extra dingen, wat buffer voor onderhoud, zorg etc. Vroeger spaarden we nog wat voor pensioen en de kinderen. En om een paar maand werkloosheid op te kunnen vangen. Nu hoeft dat niet meer, al gaat er af en toe nog wel iets naar de kinderen. En dan heb je natuurlijk je gewone vaste lasten, die ook wat variƫren door het jaar heen. Zo betalen we in november al onze verzekeringen tegelijk. In het begin van de maand gaat er dus een flink bedrag naar de buffer/ spaarrekening.. Dat doen we via automatische overboeking.Toch slaan we het sparen ook wel eens over als er al genoeg andere kosten zijn. Dan geef je je zelf lucht. Dan boek je het gespaarde bedrag weer terug. We registreren niet precies hoeveel we nu voor een fiets of cv gespaard hebben. Maar op het moment dat er een grote aanschaf gedaan moet worden gaan we wel precies kijken wat ons die fiets, auto, keuken of wat dan ook ons per jaar kost en stemmen daar onze buffer op af. Sommige mensen vinden dat wij te veel sparen per maand. Maar ik moet zeggen dat ik het een veilig idee vind dat we een goede buffer hebben. Af en toe springen we heus wel uit de band. Hoe doen jullie dat met de buffer?

8 opmerkingen:

  1. Ik bekijk het niet zo uitgebreid als bij jullie, wat is de afschrijving etc. Wel wil ik graag een bedrag hebben waarmee ik zo alles kan vervangen als het stuk gaat. Ik denk dat ik nu voldoende heb daarvoor. Ik spaar rustig verder voor diverse uitgaven. Ik heb de kinderen nog klein, dus de studie zal later betaald moeten worden en ik wil niet dat daarvoor geleend moet worden. Zolang als ik het kan spaar ik elke maand een fors bedrag ( ben een alleenstaande moeder ) en hoop ik een mooi potje op te kunnen bouwen voor de kinderen en uiteraard ook voor mezelf.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals jij het allemaal uitrekent de ik het niet. Dat is me teveel werk, bovendien weet ik niet van te voren hoe lang iets meegaat.We sparen een vast bedrag per maand, alles wat er over blijft. Hierdoor staat er een heel mooi bedrag op de spaarrekening, vorig jaar ging de cv kapot, binnen een dag hadden we een nieuwe, geen centje pijn. Heerlijk om niet in paniek te raken als er iets kapot gaat, maar genoeg geld om nieuwe te kopen. Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb natuurlijk als voordeel dat ik een huurhuis heb en dus niet hoef te sparen voor een cv ketel, verder is mijn dochter sinds een maand het huis uit en helemaal zelfstandig ,maar heb ook maar een minder dan modaal inkomen en kan dus niet zo veel sparen, maar spaar wel zoveel ik kan en dat bedrag vergroot ik door veel 2e hands te kopen , zo verklein ik het bedrag dat ik nodig heb mocht ik iets moeten vervangen, bovendien ben ik zeer kritisch over wat ik nodig heb om redelijk comfortabel te kunnen leven, het enige waar ik geen concessies aan doe zijn mijn fiets en schoenen, ik fiets ruim anderhalf uur per dag en doe schoonmaakwerk, dus mijn fiets moet altijd in goede staat zijn en goede schoenen zijn belangrijk voor mijn gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn zwager werkt bij een landelijke cv firma. Van hem weet ik dat een nieuwe ketel (heel goed, heeeel zuinig) EUR 700,00 kost. Reken maar uit wat ze aan je verdiend hebben.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We hebben ook een nieuw drukvat, nieuwe schoorsteen, nieuwe thermostaat etc. Maar ik geloof best dat er ons verdiend is

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een buffer waardoor ik kapotte zaken kan vervangen. Voor ons is een buffer van 3000 genoeg. Daarnaast nog eens 3000 voor studie dochter en lage maandlasten door aflossingen. Door de lage maandlasten kan er weer makkelijker gespaard worden voor vervanging spullen of opknappen huis. Ik heb nog nooit een tekort gehad en kon altijd extra rekeningen meteen betalen, zoals Eigen bijdrage en idd ook verzekering voor een heel jaar e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het feit dat iets afgeschreven wordt binnen een bepaalde tijd betekend natuurlijk niet dat het daarna gelijk vervangen moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De wasmachine heeft het na 14 jaar begeven. Een AEG lavamat. Inclusief 2 reparatie een afschrijfing van 60 euro per jaar,5 euro per maand

    BeantwoordenVerwijderen